Cum sa fotografiem un spectacol aerian

Sâmbătă, 30 iulie 2016, are loc cel mai mare spectacol aerian din România, Bucharest International Air Show (BIAS) 2016, iar dacă mergeţi acolo la Aeroportul Internaţional “Aurel Vlaicu” Băneasa, Bucureşti poate vă interesează şi câteva sugestii despre cum poate fi fotografiat un astfel de eveniment.

avion romanesc iar 99
IAR 99 Soim Tricolor

În principiu fotografierea unui spectacol aerian nu este prea dificil de realizat. Recomandat este să folosiţi un dslr, chiar modelele entry sau mid level sunt suficiente (ex. Nikon D3300 , D5300 , Canon 700D sau Sony A58 ) sau un aparat foto mirrorless (Sony A5100, A6000 , Olympus OM-D E-M10, Olympus OM-D E-M5 Mark II ; desigur mirrorless-urile cu vizor sunt de preferat).

dslr nikon d5300
Nikon D5300

Aparatele foto bridge s-ar putea să nu fie suficient de rapide pentru un airshow, totuşi unele pot filma 4K (ca de exemplu Panasonic FZ1000 prezentat de mine în acest post sau Sony RX10 II) aşa că merită ţinut cont de acest aspect mai ales dacă doriţi să faceţi editare video.

16x zoom Panasonic FZ1000
400mm (16x zoom)

Acum, la aparatul foto dslr sau mirrorless este nevoie de un obiectiv. Este bine să aveţi la voi şi obiectivul de kit, de cele mai multe ori ceva de genul 18-55mm, acesta poate fi util în unele cazuri (de exemplu la fotografierea expoziţiei statice).

poze cu tableta
poze cu tableta

Altfel indicate sunt teleobiectivele. Variantele sunt numeroase; dacă bugetul vă permite acum este un moment prielnic să folosiţi un teleobiectiv Nikon 18-300mm f/3.5-5.6G ED VR (testul meu este aici) sau similar, deoarece un astfel de obiectiv este foarte versatil, acoperind o plajă focală mare şi vă scuteşte de schimbatul obiectivelor şi implicit nu veţi căra cu voi mai multe obiective.
La fel dacă bugetul vă permite merită să luaţi în calcul şi zoom-ul Nikon 80-400mm f/4.5-5.6G ED AF-S VR.
Alte soluţii, la preţuri ceva mai accesibile, ar fi Nikon 55-300 sau Canon 55-250, Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75-300mm 1:4.8-6.7 II, Sony E 55-210mm F4.5-6.3 OSS – montura E, Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 Di III VC negru – montura Sony E.

obiectiv zoom nikon
zoom nikon

O clasă de obiective apărute relativ recent pentru dsl-uri ar fi: Sigma 150-600 Sports sau 150-600 Contemporary, Tamron 150-600 , Nikon 200-500. Chiar dacă aceste teleobiective dispun de stabilizare, totuşi fiind mai grele poate ar fi indicat să folosiţi un monopied cu cap bilă pentru că vă scuteşte de efortul de a ţine în braţe o greutate considerabilă, iar monopiedul cu cât este mai înalt cu atât este mai util. Desigur monopiedul ales trebuie să fie capabil să susţină greutatea aparatului de fotografiat cu cel mai greu obiectiv din dotare. Trepiedul cu cap bilă s-ar putea să fie util dacă ştiţi de la început că nu doriţi să schimbaţi poziţia şi veţi fi atenţi să nu-l lovească ceilalţi spectatori prezenţi la airshow. Trepiedul o să fie util dacă veţi încerca să filmaţi, dar despre filmare poate voi vorbi într-un alt post.

Alte accesorii recomandate sunt acumulatorii de rezervă şi cardurile de memorie suplimentare. Dacă veţi fotografia în rafală, ideal sunt cardurile rapide; dacă aparatul foto permite, cardurile SDXC sunt recomandate. Un card de 32GB poate găzdui până la 3000 de poze în format JPEG, depinzând de rezoluţia aparatului şi de setările folosite.

După cum obervaţi nu am spus prea multe despre aparatele foto cu senzor full frame (ex. Canon 5DS ), asta pentru că folosirea aparatelor cu senzor mic oferă, în acest caz, avantajul factorului de crop. De exemplu, un aparat crop 1.5x – 1.6x va face ca un obiectiv de 200mm să ne ofere o imagine la fel de mare a subiectului ca un obiectiv de 300mm pe full frame. Aparatele cu senzor full-frame s-ar putea să ofere un avantaj spre seară, după apus, când puteţi folosi un ISO mai mare cu mai puţin zgomot de imagine.

Ca tehnică foto la un miting aviatic trebuie avut în vedere: timpul de expunere, sensibilitatea (ISO), balansul de alb, AF, modul de expunere, stabilizare, picture controls/styles, curăţenia senzorului de imagine.

Timpul de expunere
La avioanele cu reacţie 1/2000s este un timp bun de pornire, la avioanele cu elice 1/250 – 1/500, deoarece la timpi mai scurţi elicea “îngheaţă”.
Pentru elicoptere încercaţi 1/125s , dar trebuie să aveţi grijă dacă folosiţi teleobiective pentru că timpul respectiv este destul de scurt. Dacă obiectivul are stabilizare indicat ar fi să o activaţi pentru timpi scurţi, iar dacă folosiţi monopiedul verificaţi ce spune producătorul teleobiectivului despre folosirea stabilizării în acest caz.

Bucharest International Air Show (BIAS) 2014

Lockheed C-130 Hercules #bias2015
Lockheed C-130 Hercules

Sensibilitatea
Dacă aparatul de fotografiat are modul Auto ISO, folosiţi-l pornind de la o sensibilitate mică. Altfel va trebui să reglaţi manual ISO în funcţie de timpul de expunere; este posibil ca la timpi scurţi (1/2000s sau mai scurţi) să fiţi nevoiţi să folosiţi valori ISO mari, chiar în plin soare.

avion multirol de vinatoare
avion multirol

Balansul de alb
Mai comod este să folosiţi preseturi: Daylight, Cloudy, în funcţie de condiţiile meteo.

Focalizare
La un spectacol aerian, recomandat este folosirea modului de focalizare continuă (AF-C) pentru fotografierea evoluţiilor avioanelor.

Jurgis Kairys
Jurgis Kairys

Mod de expunere
Dacă folosiţi modul prioritate de timp (T sau Tv), diafragma se va regla automat. Dacă doriţi ca diafragma să aibă o anumită valoare (ex. f/8) trebuie să folosiţi modul Manual cu Auto ISO, cum am explicat mai sus.
Nu este recomandat modul prioritate de diafragmă (Av, A), deoarece nu veţi putea controla timpul de expunere, care poate ajunge la valori prea lungi şi nu veţi obţine imagini clare.

Bucharest International Air Show
Jurgis Kairys – BIAS 2014

Stabilizare
Sistemul de stabilzare (VR, OIS, IS) trebuie folosit în funcţie de timpii de expunere. Dacă folosiţi timpi de expunere scurţi (ex. 1/1000s spre 1/4000s) puteţi să opriţi stabilizarea, deoarece este posibil să facă mai mult probeleme decât să le rezolve.
Dacă există mai multe moduri de stabilizare la obiectivul respectiv, verificaţi care dintre ele permite „panning-ul” şi am amintit mai sus situaţia când doriţi să folosiţi un monopied/trepied.

Picture controls/Styles
Testaţi setarea Landscape (Peisaj) pentru culori mai saturate şi contrast mai bun.

Curăţarea senzorului
Un miting aviatic este un moment excelent pentru a verifica starea de curăţenie a senzorului. Fotografiaţi cerul la diafragmă 11 sau mai închisă şi apoi verificaţi dacă sunt pete în imaginea obţinută. Pentru curăţarea senzorului sunt diverse soluţii, una dintre ele am descris-o aici

Din experienţa de la celelalte ediţii Bucharest International Air Show (BIAS)

Accesul publicului se face prin ROMAERO. Intrarea publicului la la cea de-a VIII-a ediţie #bias2016 este liberă.
Nu se asigură parcare, iar parcarea în zonă este un coşmar! Recomandat este să utilizaţi mijloacele de transport în comun (liniile RATB 112, 131, 148, 149, 205, 261, 301, 304, 335, 605, precum şi liniile RATB expres 780, 783 – bilet separat 3,5 lei dacă nu ma înşel), dar atenţie că şi acestea pot fi foarte aglomerate din cauza mitingului aerian.

autobuz 335 ratb
aglomeratie

O altă posibilă soluţie ar fi bicicleta, doar că în zonă nu am văzut parcări sau rasteluri pentru bicicletă, astfel că va trebui să o ţineţi după voi. Iar dacă veniţi cu bicicleta la #bias2016, prin mulţimea de spectatori mergeţi pe lângă bicicletă!
Părerea mea că la acest miting aviatic nu au ce căuta copii mai mici de 6 ani; cei mici nu vor înţelege mare lucru din ce se petrece acolo, este destul de mult zgomot şi foarte posibil va fi foarte cald, în plus să nu uităm de radiaţiile ultraviolete. Apropo de acestea din urmă, dacă doriţi să purtaţi haine “scurte” (tricou cu mânecă scurtă, pantalon scurt) este bine să întrebaţi la farmacie de soluţii de protecţie solară.
Nu uitaţi să luaţi la voi o sticlă cu apă (cel puţin 1L) şi o şapcă sau pălărie.

mig 21 flares
mig 21 lancer flares

Pentru informaţii de ultimă oră despre #bias2016 vizitaţi site-ul oficial sau mai bine pagina de facebook https://www.facebook.com/BucharestInternationalAirShow

Arata acest articol si prietenilor tai!Sharing is carring!Share on Facebook4Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *