Socialistele Orașului – Mașinile Bucureștilor anilor ’60-’90 au fost parcate pe peluza de la Muzeul Național de Arta Contemporană (MNAC) – Casa Poporului – pentru a întâlni expoziția de artă omagială “Catalog 2019.Deschis pentru inventar”.
Socialistele Orașului – Mașinile Bucureștilor a fost o poveste în 3 acte despre oameni și mașinile lor: Privilegiații, Statul și Cetățenii Republicii.
Expoziția – eveniment a prezentat fenomenul automobilistic în epoca socialistă în 3 perioade distincte cu particularitățile fiecăreia: Stalinismul (1947-1965), Destalinizarea- democratizarea automobilului (1965-1980), Național Comunismul Ceaușist (1980-1989).
În România de dinainte de 1990, după ani de așteptare, te alegeai cu o Dacie. Într-o epocă în care în weekenduri se circula în funcție de numărul de înmatriculare (o săptămână numerele pare, o săptămână numerele impare), nomenclatura se putea mișca în voie. Și nu doar că nu se supunea restricțiilor destinate mulțimii, dar avea și cu ce.
Până în 1989, să ai o Dacie era un lux. Mașina poporului se obținea cu aprobare de la PCR, oricâți bani ai fi avut, banii nu contau. Te înscriai pe o listă de așteptare, plăteai 90% din valoarea mașinii avans și după vreo 3-4 ani, te alegeai cu automobilul mult iubit și mult stimat. O Dacie standard costa 70.000 de lei (în 1986) și avea trei variante de echipare: Standard, Super și Super Lux.
După așteptare venea mașina, dar asta nu însemna că puteai să circuli când și cum doreai tu. Daciile circulau alternativ duminica, o duminică mașinile cu soț, una cele fără soț. Doar cele cu numere galbene de TC și CD ( Corp Diplomatic și Transport Consular) circulau liber. De departe, cele cu număr format din trei cifre (PCR) erau Stapânele asfaltului.
În perioada Stalinistă debutează producția de autoutilitare rezervate autorităților și întreprinderilor de stat; trecând prin perioada de democratizare a automobilului (1965-1980), definită de creșterea importurilor și totodată de începerea producției locale de autoturisme pentru uzul personal al cetățenilor, de activitățile sportive organizate în cadrul cluburilor muncitorești și al întreprinderilor din industrie și de o dezvoltare fără precedent a literaturii educative despre automobil.
Ultima decadă a epocii comuniste este marcată de reducerea importurilor, restricționarea circulației și a comercializării mașinilor pentru uz privat (apar listele de așteptare), în paralel cu raționalizarea benzinei.
Citește și: DJI OM 5 – Selfie Stick si Gimbal pentru telefoane
Muzeul Național de Artă Contemporană , gazda acestui eveniment, marchează finisajul expoziției cu lucrări omagiale din colecția muzeului – Catalog 2019. Deschis pentru inventar – cu o expoziție-eveniment în trei acte despre oameni și mașinile lor din Bucureștiul perioadei socialiste, organizată de RETROMOBIL Club România și găzduită de MNAC.
Scurt videoclip Socialistele Orașului – Mașinile Bucureștilor:
Expoziția Socialistele Orașului a putut fi vizitată între 30 septembrie – 3 octombrie 2021, doar cu respectarea condițiilor de siguranță impuse de COVID-19. Pentru siguranța și protecția vizitatorilor, pentru vizitarea muzeului este necesară prezentarea unui Certificat de vaccinare COVID, sau un test negativ (Anti-Gen sau PCR) făcut într-un interval de 48 de ore înainte de acces, în concordanță cu condițiile de siguranță impuse de contextul pandemic.
- Nikon Z 28-400mm f/4-8 VR – noul superzoom 14x de uz general - 27 March , 2024
- Secretele fotografiei de natura salbatica: Cum sa obtii imagini reusite cu Nikon Z8 si Z9 - 26 March , 2024
- Cu tramvaiul 24 printre pomii infloriti din cartierul Damaroaia - 25 March , 2024
Unele sunt simpatice, altele de tristă amintire… 🙂
@ Jo – asa ma gandeam si eu cand am fost acolo, la expozitie.