Aveam de gand de ceva vreme sa merg sa vizitez din nou Muzeul Aviatiei Romane din Bucuresti, mai ales ca prima data am mers acolo pentru Retroparada Primaverii si nu am vizitat interiorul muzeului, ci doar m-am uitat putin prin curtea lui (chiar si curtea am vazut-o mai bine de la inaltimea turnului Sky Tower).
Dar zilele acestea am reusit sa ajung din nou acolo pe str. Fabrica de Glucoză nr. 2-4, foarte aproape de intersectia cu Barbu Vacarescu.Am vazut ca si statia tramvaiului 5 se numeste Muzeul Aviatiei, iar cand am fost eu avionul acela prafuit de la intrare a fost demontat pentru curatare si vopsire.
Aici unde era avionul este o prima bariera, iar dupa circa 50 de metri ajungeti la intrarea propriu zisa in curtea muzeului.Unul din cei doi paznici de la intrare, pe rand, conduc vizitatorii circa 100 de metri pe aleea de la intrare pana aproape de cladirea muzeului; lucru destul de util mai ales pentru cei carora le este frica de caini, prezenti si ei prin curtea muzeului.
Muzeul este impartit pe diferite zone sau sali cum le numesc ei acolo:
– Sala Traian Vuia, ce cuprinde momentele de virf ale aeronauticii româneşti,
– Sala Henri Coandă – motoare, machete, etc.
– Sala Radu Manicatide – mai multe tipuri de aparate de zbor construite de acest inginer român
– Sala uniformelor si insemnelor oficiale ale Forţelor Aeriene Române din perioada 1947–2005
– Sala istoriei radiolocatiei
Este prezent si Mickey Mouse desenat pe celebrul IAR-80:
Sala centrala are si un fel de balcon de jur imprejur, unde am vazut fotografiile comandantilor aviatiei romane lipite pe un panou, uniforme ale unor celebri comandanti sau piloti, medalii, fotografii din aer ale Bucurestiului, etc.
La capatul salii principale este o „alee” refacuta in stilul Bucurestiului din perioada interbelica, cu pavaj, lampi, magazine, chiosc de ziare, cafenele, cinematograf, redand un pic din peisajul orasului vechi, dar cam rece si fara sa-ti redea suflul vieti de odinioara.Ideea cu aceasta alee mi se pare interesanta, dar din pacate nu este dusa pina la capat (probabil si din lipsa fondurilor); adica aleea ar trebui “insufletita” cu mai multe situatii interactive si reale pentru vizitatori, cu film “pe bune” la cinema, cafea adevarata la bodega si un mic atelier foto real, cu un aparat vechi cu burduf si un fotograf care sa iti faca o poza sepia (uite cum face Rob Gibson), care sa te astepte gata developata la iesire (contra cost, desigur).
Si apropo de aparate foto si aviatia a fost interesata de acest subiect.La muzeu fiind prezente citeva aparate foto si ceva informatii despre cum s-a folosit aviatia de fotografie:
De aici se merge catre urmatoarea sala, de fapt al doilea hangar, in care se aflau avioane mai moderne, din perioada 1959-1970, centre de comanda cu pupitre de radiolocatie, camera de odihna, avioane, bombe intregi sau sectionate, rachete, motoare de avion, precum si un scaun de catalputare.
Intr-un colt am vazut chiar si “bunica” unei drone sau cum este numita acolo: avion de cercetare fara pilot, model VR-3, realizat in 1977 in USSR:
In fata cladirii muzeului se intinde un parc mare cu tot felul de aeronave militare, elicoptere; masini de armata, dar toate intr-un peisaj cam deplorant si in plus trebuie sa aveti grija si la caini!
Daca hangarele sunt ingrijite, curtea este cam jalnica, chiar daca sunt prezente avioanele MIG (inclusiv faimosul MIG 29) si IAR, elicoptere PUMA cat se poate de vechi, cu sau fara roti umflate, cu usi care nu stateau bine inchise, murdare, scrijelite sau pline de praf.
Muzeul Aviatiei nu apartine de Ministerul Educatiei Nationale ci de Ministerul Apararii Nationale (MApN), de aceea nu are parte de fondurile si promovarea de care beneficiaza celalte muzee.Chiar daca aceasta lipsa a fondurilor se vede cu “ochiul liber”, tot interiorul fiind cuprins intr-un semiintuneric rece si cam neprietenos, totusi merita cel putin o vizita, mai ales cind este vreme frumoasa si calduroasa; acolo inauntru nu cred ca au incalzire sau fonduri pentru asa ceva.
Intrarea este gratuita si nu se percepe taxa pentru fotografiat (inca!).Alte imagini de la Muzeul Aviatei pot fi vazute aici.
Daca va pasioneaza avioanele si istoria aviatiei româneşti programul de vizitare este de marti pana vineri intre orele 9.00-16.00, iar sambata si duminica intre orele 10.00-17.00
- Nikon Z 28-400mm f/4-8 VR – noul superzoom 14x de uz general - 27 March , 2024
- Secretele fotografiei de natura salbatica: Cum sa obtii imagini reusite cu Nikon Z8 si Z9 - 26 March , 2024
- Cu tramvaiul 24 printre pomii infloriti din cartierul Damaroaia - 25 March , 2024
5 thoughts on “Scurta vizita la Muzeul Aviatiei Romane din Bucuresti”