Marirea negativelor (filmelor foto)

In weekend am fost la un prieten si am vazut cum se obtin fotografiile alb-negru in camera obscura.
Denumirea stiintifica a denumirii populare de “developare poze” este marirea negativelor, iar la dictionar gasim definitia: Procedura optica prin care se obtin copii mari mari decat cadrul original (negativ sau diapozitiv) si care se realizeaza cu ajutorul aparatului de marit.

aparat de marit negative
aparat de marit

Probabil va intrebati: “de ce sa ne complicam cu mariri alb-negru in laborator cand avem imprimante color capabile de aceleasi lucruri?”.

Exista mai multe raspunsuri, iar eu va spun doar unul singur: pentru ca este partea frumoasa a fotografiei intrucat iti permite sa vezi cum “se naste” imaginea pe hartie.

Marirea negativelor (filmelor) color este mai complexa, mai costisitoare si se recomanda ca prima data sa stapaniti foarte bine marirea negativelor alb-negru.

Atentie:acesta nu este un curs, lectie, tutorial sau rewiev si trebuie sa ma scuzati de la inceput pentru calitatea filmarii si a pozelor, majoritatea fiind realizate in slaba lumina data de lampa speciala cu lumina verde folosita in timpul maririi negativelor.Pentru ca lumina era foarte slaba am folosit un obiectiv Nikon AF-D 50mm f/1.4 si am focalizat manual de aceea uneori imaginile nu sunt foarte clare.
Ca fapt divers am incercat sa folosesc si un obiectiv Sigma 17-50mm f/2.8 DC EX HSM OS , dar calitatea filmarii a fost si mai slaba. Nu cred ca vina apartine in totalitate obiectivului, cred ca si eu am facut ceva gresit, mai ales ca nu fost timp de prea multe reglaje si probe, asa ca am folosit mai mult obiectivul de 50mm deschis la diafragma 1.4. Tot ca fapt divers un obiectiv de 35mm ar fi fost si mai bun, pentru ca as fi stat si eu mai aproape de “locul faptei” !
Filmele sunt fara sonosr, inca nu am invatat cum sa adaug muzica, adica coloana sonora 🙂
Pentru articole mai “stiintifice” folositi cu incredere google 🙂 Eu am sa povestesc si am sa va arat cam ce-am facut sambata dupa amiaza !

Bun, acuma dupa ce am lamurit calitatea foto-video a articolului, sa continuam povestea!
“Ingredientele” folosite la marirea negativelor sunt: o camera a locuintei dvs. (acesta se transforma in camera obscura pentru cateva ore),lampa de lumina inactinica, aparatul de marit cu obiectivul de marit, timeru-ul, tavi, cleme,solutiile chimice si hartia.
Sa le luam pe rand:

Camera: orice camera a locuintei, ce poate fi “izolata” de lumina. Trebuie sa faceti intuneric complet, altfel veti strica hartia foto.
Daca va intrebati cum se poate lucra pe intuneric, raspunsul este urmatorul “ingredient”: lampa de lumina inactinica sau lampa obscura.E simpla din punct de vedere constructiv, fiind o cutie cu un bec, in fata caruia s-a pus un filtru colorat:rosu sau verde oliv. Cea folosita de prietenul meu avea filtru verde oliv. Cred ca este mai placuta si nu oboseste ochii asa cum ar putea sa faca filtrul rosu.
Din cate am inteles ar fi ca inainte sa aveti incredere in aceasta lampa sa faceti un test prin care sa probati ca hartia sa nu fie sensibila la lumina ei (datorita filtrului care, in timp, se degradeaza).
Testul este simplu: in camera perfect intunecata se aprinde lampa obscura si se pune hartia la o distanta de 30cm (de exemplu) si apoi se developeaza hartia in mod normal. Procesul de developare este descris mai jos.Daca hartia se intuneca dupa revelare inseamna ca lampa nu este buna.

Aparatul de marit cu obiectivul de marit: cel folosit este Opemus 5 si am vazut unul second-hand de vanzare la f64.

Timerul – acesta permite repetarea identica a unei expuneri.Practic el ii da curent aparatului de marit cat timp este setat. Pentru perioadele cand se face focusul, exista un buton separat care permite furnizarea de curent cat timp se face clarul sau cat se aranjeaza hartia (vom discuta mai jos acest aspect).

Tavile (3 bucati) – sunt de forma dreptunghiulara, de formate diferite, in functie de dimensiunea dorita a hartiei ce se doreste a fi prelucrata. Sfatul este sa nu luati nici prea mici (colile mari de hartie fiind greu de trecut prin solutii) dar nici prea mari (necesita mai mult revelator ca sa se poata obtine un strat de 1 – 2 cm de solutie in tavi.

Clemele (1 – 3 bucati) – sunt necesare pentru plimbarea hartiei in tavi.Arata ca niste pensete foarte mari, avand diverse forme. O sa le vedeti in actiune in filmele realizate.

Si acum sa trecem la partea “chimica” a maririi filmelor (negativele): solutiile chimice ( revelatorul, baia de stopaj, fixatorul) si hartia.

Revelatorul de hartie este fratele mai mare al revelatorului de film. Dar cu alte proprietati, nu intram in detalii, pentru aflarea lor folositi cu incredere google 🙂
Noi am folosit Foma Fomadon LQR 250ml.

Foma Fomadon LQR
revelator

Ce va spun si am sa mai repet: Cititi cu atentie prospectul solutiei!

Fixatorul – are rolul de a stabiliza imaginea revelata anterior. Abia dupa fixare se poate aprinde lumina alba in camera (dar nu inainte ca hartia neexpusa a fost pusa bine in pachet) pentru a evalua rezultatele. La fel, timpul si concentratia folosita depinde de marca, noi am folosit FOMAFIX – fixator film si hartie alb-negru (500ml)

FOMAFIX
fixator

Cititi cu atentie prospectul solutiei!

Baia de stopaj – se foloseste ca baie intermediara intre cele doua, revelator si fixator, o solutie diluata de acid acetic, adica otet.Din ce am intels se poate combina 1+1 cu apa sau se poate folosii otetul chiar nediluat. Important este sa nu ajunga revelator in fixator.

Deoarece in pregatirea solutiilor temperatura are un rol important este bine sa aveti cel putin un termometru. Se recomanda termometru cu alcool, dar este bun si cel clasic cu mercur.

temperatura
termometru

Hartia foto – exista hartie lucioasa, hartie mata, hartie sidefata, hartie groasa, etc. Prietenul meu a folosit hartie FOMASPEED VARIANT 312RC Matte 24×30.5 (25 coli).

hartie foto mata
hartie foto

Hartia mata are avantajul ca nu reflecta lumina asa puternic si nu retine amprentele.

Cum se lucreaza sau cum “iau nastere pozele” – varianta de lucru vazuta de mine:

S-a etanseaza perfect camera sa nu intre nici un fel de lumina. S-a stat in camera vreo 10 minute ca ochii sa se poata acomoda. Daca dupa 10 minute nu s-a observat nici o pata de lumina, atunci camera a fost considerata potrivita pentru lucru.
S-au pus solutiile(revelator, spalare intermediara, fixator) in cele 3 tavi . S-au conectat toate aparatele in priza: timerul, aparatul de marit, lampa de camera obscura, etc.
S-a asezat filmul la indemana, totul trebuie sa fie la indemana, sa nu bajbaim prin intuneric.

negativ
film foto

Apoi se stinge lumina complet si se aprinde becul de la sursa de lumina inactinica ( lampa cu lumina rosie sau verde oliv). In poza de mai jos puteti observa cum se vede negativul (filmul foto) in lumina verde a lampii de lumina inactinica.

film foto
lampa obscura

In sfarsit acum se poate deschide pachetul de hartie. In general fata care se expune la lumina este un pic mai lucioasa, spatele colii fiind foarte fin mat. E nevoie de un pic de exercitiu ca sa recunoasteti care e fata corecta.
Recomandare: cand deschideti hartia, incercati sa nu rupeti total cartonul si sa nu distrugeti intrucat va trebui sa reambalati totul etans la lumina cand se termina maririle. Inauntru veti gasi mai mult ca sigur o punga de polietilena neagra in care se gaseste ambalata hartia. Aveti grija cand terminati cu marirea sa fie bine inchisa cutia de hartie si sa nu intre lumina inainte sa aprindeti lumina alba in camera.

Marirea este simpla: se ia negativul, emulsia in jos (daca va uitati la film de sus sa scrie Agfa nu Afga) si se introduce in portnegativ.

opemus 5
fixare
aparat de marit
opemus 5

Daca observati ca ati lasat amprente pe film, acesta poate fi sters cu o laveta; noi am avut la indemana laveta F64 🙂 adica Microfibra Matin M-6312

laveta antistatica
Microfibra

Apoi se aprinde lumina la aparatul de marit,din timer si se focalizeaza.Dupa gasirea clarului, s-a stins lampa (de la timer sau de pe comenzile aparatului de marit daca are asa ceva).
Cam asa arata negativul focalizat pe placa aparatului de marit Opemus 5:

plansa opemus 5
focus

Apoi s-a luat o coala din pachet si a fost taiata franjuri.Fasiile au servit drept strip testuri pentru stabilirea expunerii.
Una din fasii, a fost asezata pe platou si s-a stabilit un timp. S-a developat testele si s-a observat care e cel mai bun strip.

Developarea se face tinand si plimband prin revelator bucatica de hartie pana se observa imaginea pe ea si apoi se face spalare intermediara ca sa se duca revelatorul si apoi fixare. Dupa ce au fost inchise bine hartia si strip-urile s-a aprins lumina alba sa vedem daca a iesit bine ceva.
Daca tot este totul in regula se trece la treaba:

Hotelul Intercontinental:

Poza cu un copac din gradina Botanica:

Arata acest articol si prietenilor tai!Sharing is carring!Share on Facebook2Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0

10 thoughts on “Marirea negativelor (filmelor foto)”

  1. Woah this blog is magnificent i like studying your articles. Keep up the great paintings! You recognize, many people are searching around for this info, you could aid them greatly.

  2. I am no longer certain where you are getting your information, however great topic. I must spend a while finding out more or figuring out more. Thanks for fantastic information I was in search of this info for my mission.

  3. I will right away seize your rss feed as I can’t in finding your e-mail subscription link or newsletter service. Do you have any? Please let me recognise in order that I may just subscribe. Thanks.

  4. Nu as numi chestia asta reclama, mai ales pt ca nu am primit nimic din partea lor. Poate in viitor pe link afiliat sa fie ceva incasari.
    Din intamplare prietenul meu si-a cumparat toate materialel necesare de la f64. Daca le cumpara din alta parte as fi mentionat firma respectiva.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *