Muzeul Ororilor Comunismului în România (MOCR) a organizat vernisajul expoziției lui Ion Isaila ”Dadaimportexport// Presă. Protocol. Propagandă.” la Biblioteca Națională a României, în sala Pergament.

Ion Isaila a adus la expoziție parte din seria de lucrări concepute în Germania, după ce a părăsit România. Sunt lucrări de grafică inspirate din viața în România anilor 80, numite de noi colaje-manifest, prin care se angaja să semnalizeze abuzurile regimului ceaușist și neajunsurile cetățenilor, adresându-se nu galeriilor de artă, ci vizând direct publicul german și român, într-un impuls genuin de activism social și cultural.

Ion Isaila s-a angajat de după Cortina de Fier să folosească simboluri plastice și jurnalistice în realizarea unor forme de protest, care în timp au evoluat: de la „apeluri disperate, arătând situația dezastruoasă din țară și necesitatea unor acțiuni de salvare – „apeluri sociale, politice, artistice prin mișcări și acțiuni de tipul Mail-Art”, la înființarea societății de acțiune dadaimportexport, apoi la „manifeste sub formă de flyer, împachetate discret în cutii de cacao sau dulciuri și expediate din mereu alte localități la adrese de instituții centrale din țară”, până când la finalul anilor 80 a trimis un „program manifest” în care apela „la eliminarea Președintelui” și unde menționa „primele măsuri ce ar trebui întreprinse pe calea unei mari revoluții”. (Ion Isaila)

Artistul continuă seria de colaje-manifest, atent la trecerile prin postcommunism la democrație și, impresionat de actualitate, vorbește de trecutul comunist la timpul prezent, prin juxtapuneri de simboluri ale prezentului cu amintirile trecutului, nefiind nostalgic și provocând gândirea critică, analiza și rememorarea.


Operele expuse provin din arhiva personală de piese papetare, în tehnică mixtă: grafică, colaj, pictură, ready-made, intervenții pe fotografii. Autorul le numește: „mărturii din arhiva dadaimport.ltd. /societate anonimă cu răspundere nedeterminată pentru schimbări, impulsuri, revoluții /secția presă, protocol, propagandă”.
Citește și: Artistii iMapp Bucharest au proiectat pe cladirea TNB imagini simbol pentru pace
La deschidere au vorbit domnul Stelian Tănase, scriitor, publicist, analist politic și doamna Mădălina Mirea, istoric de artă, curator.

Videoclip – Stelian Tănase la vernisajul expoziției Dadaimportexport// Presă. Protocol. Propagandă.:
Ion [Ilarion] Isaila (n. 1953 la Sibiu) trăiește și lucrează la Düsseldorf, din anul 1984.
A urmat Liceul de Artă din Sibiu, apoi UNArte București (1975-79) la clasa profesorului Ion Stendl. Intră la Academia de artă din Düsseldorf beneficiind de o bursă de studii post-universitare.

Până în 1990 participa activ și consecvent la viața academiei, fiind ales ca reprezentant în senatul academiei. Pe acea vreme erau și profesau aici: Joseph Beuys, Gotthard Graubner, Jannis Kounellis, A.R. Penk, Markus Lüpertz, Jörg Immendorff, Gerhard Richter, N.J. Paik, David Rabinowitch, Klaus Rinke și alţii. În același timp întreprinde o activă viață artistică.
Ion Isaila – vernisaj expoziție Dadaimportexport// Presă. Protocol. Propagandă. :
Numeroase lucrări se află în colecţii de artă publice și private, între altele la Kunstsammlungen Chemnitz, Kunsthaus NRW în Aachen, Muzeul Brukenthal și Fundația ASTRA din Sibiu, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, UNArte București, Muzeul de Artă Suceava, Colecția orașului Düsseldorf.
Dintre ultimele expoziții menționăm în 2017 București A-CI ACOLO, Muzeul National Cotroceni și în 2018 QUO VADIS Sibiu Galeria UAP.
Expoziția va fi deschisă publicului în intervalul orar 16 – 19, la Biblioteca Națională a României, în sala Pergament, parter, Bd. Unirii 22, până la 24 aprilie 2022. Accesul este liber și se vor respecta normele legale în vigoare.
- Bilete la 15 concerte in Europa 2023 - 20 March , 2023
- Monitor de editare foto-video la un pret accesibil – Descopera gama completa de monitoare Dell - 18 March , 2023
- Leica Street Photo Contest castigat de Beata Zawrzel - 17 March , 2023
Cred că nu mai este nevoie să subliniez cât de mult mă bucură aceste expoziții. Sunt de părere că nu trebuie să uităm trecutul.
@ Jo – clar nu trebuie sa ne uitam trecutul!