Sony A7S este un aparat de fotografiat mirrorless dotat cu un senzor full-frame. Anunţat în aprilie 2014, la 6 luni de la apariţia lui A7 şi A7r, cele 3 mirrorless-uri au în comun acelaşi corp compact, montură FE şi senzorul full-frame. Ce face A7S diferit de fraţii săi este rezoluţia şi calitatea video video mult îmbunătăţită.
În timp ce A7 şi A7r oferă 24 şi 36 megapixeli, A7S oferă doar 12 megapixeli. La prima vedere un senzor de doar 12 megapixeli, chiar dacă este unul full-frame, pare o idee anacronică având în vedere ce se întâmplă pe piaţă, mai exact rezoluţii din ce în ce mai mari (ultima “ofertă” ajunge chiar până la 50 megapixeli), totuşi lucrurile nu sunt chiar atât de simple. Dacă doriţi să aflaţi mai multe, vă invit să citiţi mai departe.
Sony Alpha A7s, lansat anul trecut la conferinţa NAB (National Association of Broadcasters) din Las Vegas, cred că este prima încercare a binei cunoscute firme japoneze în testarea pieţei foto-video sau mai bine zis video-foto, deoarece acest A7s are capacităţi video mult îmbunătăţite, dar nici partea foto nu trebuie ignorată. Şi, deşi Sony A7S este prezentat ca un mirrorless proiectat pentru filmare şi pentru fotografii în situaţii de lumină scăzută, încep acest review cu partea de fotografie.
Sony Alpha A7S specificaţii tehnice pe scurt:
Probabil vă intrebaţi: cum doar 12 megapixeli? În primul rînd vă reamintesc că numărul megapixelilor nu sunt totul la un aparat de fotografiat. În al doilea rînd trebuie să ne aducem aminte că de fapt numărul megapixeli devine mai relevant când printăm respectivele poze. Când aţi printat ultima oară pozele voastre şi la ce mărime le-aţi printat?
O poză la 12 megapixeli, teoretic, poate fi printată până la A3 (adică 29.7 x 42.0cm, 11.69 x 16.53 inches); cu ceva atenţie la încadrare şi expunere, cred că puteţi printa chiar şi A2 (adică 42.0 x 59.4cm, 16.53 x 23.39 inches) şi nu vorbesc de poze realizate în studiou foto sau la şedinţe foto, adică acolo unde multe elmente (lumină, distanţă,etc) sunt controlate mai strict, ci de poze realizate în condiţii obişnuite, de zi cu zi, iar pozele printate le privim de la distanţe mici, în intervalul 30cm – 2 m (banerele uriaşe care împânzesc Bucureştiul arată bine de la distanţe mari, dacă le priviţi de aproape lucrurile se schimbă radical).
Acum, din nou vă întreb: aveţi nevoie de printuri atât de mari, peste A4 sau 20×30 cum mai este mai des întâlnit prin laboratoarele foto ? Dacă da atunci probabil trebuie să vă uitaţi la modelul A7R, care are 36 megapixeli sau la alte modele de aparate de fotografiat.
Altă situatie când numărul megapixelilor contează, este atunci când trebuie să decupaţi/tăiaţi destul de mult din poză, dar vreţi să păstraţi o calitate bună a pozei după decupare. Situaţii unde se practică mai des crop-ul (aşa se mai numeşte decuparea/tăierea din poză) ar fi spotting-ul aviatic, la fotografierea păsărilor şi/sau animalelor sălbatice, la fotografia sportivă (deşi Sony A7S nu este chiar indicat pentru fotografia de acţiune, am să vă explic ceva mai jos în review). Desigur dacă veţi folosi obiective cu zoom mare, s-ar putea să nu fiţi nevoiţi să faceţi crop prea mult din poză.
În principiu, pentru fotografii de zi cu zi mirrorless-ul Sony A7S, cu cei 12 megapixeli ai săi, este mai mult decât suficient, dar mai întâi să trecem în revistă
Construcţie şi utilizare
După cum se vede şi în poze Sony A7S sau ILCE-7S, cum îl numeşte producătorul nipon, are un design simplu, cam “colţuros”, dar eficient.
Aspectul lui, cumva retro look, nu trebuie să vă inducă în eroare: construcţia este una la cote înalte, folosindu-se materiale de foarte bună calitate (aliaj de magneziu, dacă am inţeles eu bine). Fără lufturi şi scârţieli, A7S oferă o meritată senzaţie de robusteţe.
Mirrorless-ul, pe cât de mic, pe atât de bine se ţine în mână; acel grip acoperit cu o imitaţie de piele/cauciuc are un rol important în acest sens.
Deşi este ceva mai mic decât gripul întâlnit la unele dslr-uri (de exemplu Sony A77 II pe care vi l-am prezentat aici), totuşi asigură o bună priză, iar mirrorless-ul este destul de echilibrat cu obiectivul de kit Sony SEL 28-70mm f/3.5-5.6 OSS (pentru test am mai avut la dispoziţie şi obiectivele Sony Sonnar T* FE 35mm F2.8 ZA şi Sony Sonnar T* FE SEL 55mm F1.8 ZA pe care le voi prezenta peste câteva zile).
Probabil doar persoanele cu mâini mari vor avea ceva probleme în utilizarea mirrorless-ului A7S, altfel, datorita dimensiunilor şi greutăţii reduse aproape că nu-l simtiţi atârnat de gât sau când îl transportaţi într-o geantă; astfel A7S este şi un bun companion în călătorii. În plus cei de la Sony spun că A7S este izolat împotriva umidităţii şi a prafului, aşa ca eventualele picături de apă nu ar trebui să pună probleme, mai ales dacă şi obiectivul montat pe el este weather resistant.
În parte de sus este prezent tradiţionalul buton PASM, care are şi modul Scena (SCN), Panorama, Video şi 2 poziţii Memory Recall (MR, cu ajutorul lor puteţi memora setările mai des folosite); butonul pentru compensarea expunerii (-+3), butonul Declanşator, încadrat de butonul Oprit/Pornit (On/Off), un buton customizabil C1 şi un buton Control (front dial).
Tot în partea de sus, Sony A7S are patina pentru bliţ, dar nu are bliţ încorporat. Patina pentru bliţul extern este de tip Multi-interface, aşa că veţi putea ataşa şi accesoriile dedicate (de exemplu blițul Sony HVL-F43M).
În partea din spate găsim alte două butoane Custom (C2/lupă şi C3/trash can pe care, de asemenea, puteţi să le customizaţi după propriile dorinţe, inclusiv cu In-Camera Guide) şi un buton funcţie (Fn, căruia îi puteţi atribui diverse funcţii); un alt buton Control (rear dial) cu ajutorul căruia puteţi schimba timpul de expunere, sau diafragma sau alţi parametrii; un buton AEL şi AF/MF (am impresia că acest buton poate fi customizat să fie folosit ca buton AF-On, adica focusul să fie separat de declanşare; metoda pe care eu nu o folosesc şi de asta am afirmat că am impresia, adică am citit prin manualul aparatului ceva, dar eu nu am folosit metoda descrisă); butonul pentru vizualizarea imaginilor; o rotiţă pentru schimbarea diverşilor parametrii (Control wheel); butonul pentru accesare Meniului.
Meniul mirrorless-ului Alpha A7S mi s-a părut uşor de folosit, deşi este destul de stufos, oferind multe opţiuni. Modul de navigare prin meniu, care mie mi se pare bine structurat şi intuitiv, la prima vedere pare greoi, cu multe butoane şi rotiţe, dar după perioada de acomodare s-ar putea să vă obişnuiţi cu el.
Cum spuneam Sony A7S are în dotare şi In-Camera Guide, care poate fi accesat cu unul din butoanele customizabile, dar atât ghidul In-Camera şi meniul nu sunt traduse în limba română. Pentru că am mai testat şi alte aparate de fotografiat Sony, m-am descurcat destul de bine cu ILCE-A7S şi fără să citesc manualul lui. Totuşi pentru acele situaţii când nu mi-au fost foarte clare anumite aspecte şi In-Camera Guide nu m-a ajutat, am descărcat de aici manualul electronic (pdf) în limba engleză.
Pe laterala dreaptă a mirrorless-ului Alpha A7S este prezent semnul pentru NFC şi Wi-Fi. NFC mi s-a părut cel mai uşor de folosit: se activează din meniul camerei foto şi apoi aparatul foto este atins de smartphone http://profitshare.ro/l/1359841 sau tabletă, pe care este instalată aplicaţia Sony PlayMemories şi bineînţeles dispozitivele mobile trebuie să aibă activată conexiunea NFC. Astfel puteţi controla un A7S de la distanţă, wireless, puteţi încărca fotografiile pe paginile site-urilor de socializare, sau puteţi descărca aplicaţii pentru mirrorless (de exemplu Star Trail, Picture Effect+, Bracket Pro, etc).
Tot pe laterala dreaptă se află şi clapeta pentru accesul la cardul de memorie. Sony A7S poate folosii carduri de memorie SD, SDHC, SDXC, dar şi Memory Stick Pro Duo şi Memory Stick PRO HG-Duo.
Filetul pentru ataşarea plăcuţei trepiedului se află în partea de jos, este metalic şi nu împiedică accesul la compartimentul acumulatorului, dar trebuie menţionat că o plăcuţă mai mare poate stânjeni utilizarea ecranului dacă doriţi să-l rabataţi pe una din cele pe două direcţii.
Că tot am adus vorba de ecranul lcd, Sony A7S are un lcd de 3 inch (7.62 cm) cu o rezoluţie de 921.600 puncte, este basculabil în jos la aprox. 45 de grade, iar în sus la aprox. 90 de grade, suficient pentru fotografii/filmări la firul ierbii sau peste capul celui din faţa dumneavoastră.
LCD-ul nu ajunge într-o poziţie utilă pentru selfie, dar o caracteristică care îi lipseste şi care, aş zice eu este mai importantă, este funcţia touchscreen (ecran tactil).
Luminozitatea ecranului lcd poate fi reglată manual sau ales modul Sunny Wheater, util atunci când lumina ambientală este puternică, doar că în acest mod consumul de curent este ceva mai mare.
Nu lipseşte nici vizorul şi la fel ca la celelalte mirrorless-uri Sony din această gamă, este tot un vizor electronic (EVF) şi este o încântare să-l utilizezi, fiind luminos, reda realist culorile şi detaliile fine.
Sony A7S are un vizor OLED cu o rezoluţie de 2.360.000 puncte, o dimensiune de 1/2″, care ofera 100% vizualizare a cadrului şi un factor de mărire de 0.71x. Puteţi să-l setaţi ce informaţii să afişeze, iar luminozitatea lui poate fi reglată manual sau ales modul Auto. Nu lipsesc nici butonul pentru reglarea dioptriilor şi un senzor pentru comutarea automată a imaginii între vizor şi lcd. Dacă doriţi să folosiţi doar vizorul sau doar ecranul LCD, găsiţi în Meniu o setare care vă pemite să stabiliţi exact acest lucru.
Vizorul EVF se vede bine, dar totuşi are un mic delay sau lag, dacă vreţi să-l numim aşa; practic după ce declanşezi imaginea nu iţi revine prea repede, iar când se declanşează în rafală poate fi o problemă, pentru că nu se generează foarte rapid imaginea între 2 declanşări.
Şi apropo de lag, nici pornirea mirrorless-ului nu este prea rapidă; durează 1sec, 2sec uneori.
Atât ecranul lcd cât şi vizorul EVF pot simula diverse efecte foto (Picture Effect, Creative Style) sau setările alese pentru expunere, dar şi acestă opţiune poate fi dezactivată din Meniu.
În principiu Sony A7S are o bună ergonomie, butoanele opun ceva rezistenţă, astfel nu vor fi rotite accidental în timpul fotografierii. Singurul lucru care nu mi-a plăcut mie la aşezarea butoanelor lui A7S, este amplasarea butonului dedicat modului Video. La fel ca la Sony A6000 (prezentat aici) butonul Video este aşezat pe “colţ”, pe muchie să zic aşa, iar la filmarea din mână, când îl apăsam mişcam puţin aparatul foto. Poate printr-un viitor update de firmware va fi posibilă programarea altui buton pentru funcţia video, până atunci va trebui să vă antrenaţi să-l apăsaţi fără să mişcaţi aparatul, dacă filmaţi din mână.
Multitudinea de butoane care pot fi configurate după propriul gust, transformând complet mirrorless-ul dupa necesităţile fotografului este unul din punctele forte ale acestui Sony A7S. Corpul solid şi construcţia de calitate alt punct forte al modelului A7S.
Altfel în timpul testului, după perioada de acomodare, care în cazul meu a fost destul de scurtă, probabil pentru ca am mai testat şi alte aparate Sony, am reuşit să schimb majoritatea setărilor fără să iau aparatul de la ochi. Pentru schimbarea punctului de focus (Focus Area – Flexible Spot: M) am setat butonul C1 pentru Focus Settings şi apoi cu ajutorul rotiţeti de pe spatele aparatului, prin apăsare lungă, mutam punctul de focus (sau pot fi folosite cele două rotiţe, din faţă şi din spate pentru a muta stânga/dreapta sus/jos punctul de focus). Ca să aduc rapid punctul de focus în centrul imaginii, apăsam butonul C3/trash can.
Butonul C2/lupă l-am setat pentru Clear Image Zoom (un zoom digital, care nu duce la o pierdere semnificativă a calităţii imaginii), dar pentru că respectivul buton este aşezat deasupra unei muchii nu reuşeam să-l apăs fără să iau aparatul de la ochi.
Zoom digital:
Fara zoom digital:
Butonul C3/trash can l-am setat pentru Picture Effect, iar buntonul Fn l-am lăsat aşa cum a venit aparatul foto.
Alte setări pot fi schimbate cu cele două rotiţe Dial (Front şi Rear Dial), amplasate la îndemînă, dar care totuşi necesită o perioadă de acomodare, pentru ca sunt cumva “îngropate” în aparatul foto.
Un alt punct forte al modelului ILCE-A7S este Silent Shutter mode. Îmi aduc aminte când am testat pentru prima dată un mirrorless produs de niponi, modelul NEX-3N, că am fost surprins cam neplăcut de zgomotul produs la declanşare. Fiind mirrorless, adică îi lipseşte oglinda, principalul producător de zgomot, mă aşteptam eu să fie mai silenţios, dar la Sony NEX-3N aş putea spune că mi s-a părut că de fapt zgomotul era invers proporţional cu dimensiunile lui!
Nici Sony A6000 nu mi s-a părut chiar silenţios, dar uite că cei de la Sony au ţinut cont de plângerile/sugestiile utilizatorilor şi au introdus în Meniul lui A7S opţiunea Silent Shutter mode. Astfel mirrorless-ul A7S poate devenii la fel de silenţios ca un aparat foto compact, dar cu două menţiuni: în primul rând pentru silenţiozitate maximă, ca să-i zic aşa, trebuie să dezactivaţi şi acele sunetele/beep-urile produse de mirrorless, iar a două menţiune: Silent Shutter mode nu poate fi folosit în unele situaţii (de exemplu în modul Panorama, modurile Scena şi modul Auto).
Calitatea imaginilor, ISO şi sistemul autofocus
Senzorul Full-Frame Exmor CMOS de 12.2Mpx are un design optimizat şi este coordonat de un procesor Bionz X, astfel încât poate opera într-un interval larg de sensibilitate ISO: 50-409.600 pentru fotografie şi 200 – 409.600 pentru video. Pentru cele 12 milioane de fotocelule folosindu-se un senzor full-frame, a fost posibilă folosirea unor fotocelule mai mari comparativ cu cele de la A7 (24mpx), A7 II (24mpx) sau A7R (36mpx). O fotocelulă mai mare înseamnă capacitate mai bună de a capta lumina cu mai puţin zgomot de imagine.
Să vedem şi câteva exemple realizate la diferite valori ISO (pozele sunt aşa cum au “ieşit” din camera foto).
ISO 6400:
ISO 12800
Seara târziu pe stradă:
La ISO mai mare de 8000 zgomotul de imagine începe să-şi facă simţită prezenţa, dar părerea mea este că imaginile obţinute chiar şi la ISO 12.800 pot fi folosite pentru web sau chiar printate la dimensiuni mai mici de A4.
Peste ISO 12.800 zgomotul de imagine este şi mai pronunţat fiind observabil fără să vedem imaginea la 1:1, sau în terminologia unora făcând „pixel peeping”, dar dacă suntem în situaţia de a obţine neapărat o imagine, atunci Sony A7S este capabil să livreze imagini la ISO 51.200 destul de utilizabile, cel puţin la vizualizarea lor pe ecranul calculatorului/laptopului sau a unei tablete.
La nevoie Sony A7S pune la dispoziţia utilizatorului tehnologia Multi Frame NR cu ajutorul căreia puteţi obţine imagini cu un zgomot de imagine mai redus. În acest mod Sony A7S realizează mai multe poze succesiv şi le combină, obţinându-se o poză cu un zgomot de imagine redus.
În plus tot din meniul lui A7S puteţi activa High ISO NR, pentru a reduce zgomotul de imagine atunci când este folosit un ISO mare.
ISO 51200:
Mai multe poze, la rezoluţia originală, pot fi văzute la Galeria Foto
Conform Sony, latitudinea de expunere a senzorului de la A7S a fost extinsă la 15,3 trepte de expunere pentru fotografiile de tip RAW (ARW). Nu am testat prea mult acest aspect, deoarece nu am avut timp să mă acomodez mai bine cu programul de convertire ARW în JPEG livrat o data cu aparatul foto, respectiv Image Data Converter Version 4. Desigur pentru convertirea imaginilor din RAW (ARW) în JPEG pot fi folosite şi alte programe sau chiar unele site-uri, dar eram curios ce poate software-ul produs de Sony.
Şi la acest A7S sunt prezente funcţiile pentru mărirea dinamicii expunerii: Dynamic Range Optimizer (DRO) şi HDR (High Dynamic Range), cu setări manuale sau auto.
Auto HDR:
DRO:
În plus se poate folosi compensarea expunerii; prin butonul dedicat în intervalul -3 +3, iar prin programarea altui buton (de exemplu rotiţa din spate) se poate ajunge la intervalul -5 +5 (pentru fotografie, la video am observat că intervalul este de numai -2 +2).
Setările mai des folosite pot fi salvate în memoria aparatului şi apelate cu ajutorul butonului Mode dial. 2 seturi pot fi salvate de aparatul foto, iar pe cardul de memorie mai pot fi salvate până la 4 seturi; dacă faceţi ca mine şi formataţi cardul veţi pierde cele 4 seturi. 🙂
În situaţiile când nu doriţi să reglaţi aparatul foto, puteţi folosi modul Superior Auto sau modurile Scena (SCN)
Dacă vă plac imaginile panoramice mirrorless-ul A7S are o funcţie care vă ajută să obţineţi panorame direct din aparat.
Sunt prezente şi efectele Creative Style (standard, vivid, neutral, clear, deep, light, portrait, landscape, sunset, night scene, autumn, black&white şi sepia) şi Picture Effect (toy camera, pop color, posterization, retro photo, soft high-key, partial color, high contrast mono, soft focus, hdr painting, rich-tone mono, miniature, watercolor, illustration).
Creative Style:
Picture Effect:
În plus puteţi alege profilul sRGB sau AdobeRGB, puteţi modifica contrastul, saturaţia, claritatea (sharpness) imaginii.
Sony A7S are un sistem de focalizare bazat pe detecţie de contrast cu 25 de puncte, care în majoritatea cazurilor se descurcă onorabil. Dimensiunea punctului de focus poate fi şi ea modificată, în cazul modului de focalizare Flexible Spot sau Lock-on AF: Flexible Spot: Small (S), Mediu (M) şi Large (L). În cele mai multe situaţii focalizarea a fost destul de rapidă şi precisă, singurul moment care a pus probleme sistemului “Fast Intelligent AF”, cum îl numeşte producătorul japonez, a fost concursul de mountain bike desfăşurat la Romexpo, unde eu am ajuns întâmplător (de fapt vroiam să vizitez Târgul de Turism care s-a desfăşurat în aceeaşi perioadă).
Am folosit toate cele trei obiective primite la test şi în principiu rezultatul a fost cam acelaşi: la scenele statice autofocusul lucra rapid, precis, fără probleme, dar în timpul concursului situaţia a fot diferită; modurile AF-C (focalizare continua) sau AF-S au avut ceva probleme în realizarea focalizării. Totuşi chiar dacă Sony A7s nu a avut o rată de 100% la focalizare, pot să vă prezint şi câteva reuşite:
Fotografiatul în rafală nu este nici el unul din punctele foarte ale acestui model; teoretic A7S poate fotografia cu până la 5fps în modul Speed Priority, sau 2.5 fps cu autofocus între cadre. Dar practic, acolo la concursul Urban Trail XCC, nu cred că A7s a ajuns la cele 2.5 fps.
Aşadar Sony A7S nu mi se pare cel mai indicat mirrorless pentru fotografia sportivă, de acţiune. În celelalte situaţii Sony A7S se descurcă cel puţin onorabil, chiar şi în condiţii mai dificile de iluminat. Cine doreşte poate folosi şi focalizare manuală, iar în acest caz aveţi la dispoziţie Peaking şi MF Assist; acesta din urmă activează un fel de zoom pe imaginea afişată pe LCD sau vizorul electronic şi astfel este mult uşurată punerea la punct a focusului.
Revenind la sistemul autofocus, acesta mai are câteva caracteristici care merită menţionate. De exemplu din Meniu puteţi activa Face Detection, care detectează feţele persoanelor din cadru şi regleaza atât focalizare, cât şi expunerea şi balansul de alb, de cele mai multe ori obţinundu-se rezultate plăcute.
Sistemul Face Detection poate detecta daca în cadru este un adult sau un copil, iar modul Smile-Shutter poate declanşa aparatul foto când persoanele respective zâmbesc.
Sistemul autofocus poate fi setat din meniu să înceapă focalizarea înainte să apăsaţi butonul declanşator (opţiunea Pre-AF) sau poate fi activat când priviţi prin vizorul electronic (în Meniu se alege opţiunea Eye-Start AF; din păcate este disponbilă cu obiectivele pentru montura A, care pot fi folosite cu adaptorul Sony LA-EA4 sau LA-EA2).
Am ajuns şi la partea de Video
De la început precizez că nu sunt videograf, adică nu mă pricep cine ştie ce la filmat sau editat, aşa că fac totul la nivel de amator. Dar chiar şi aşa mi-am dat seama că Sony A7S poate fi o încântare pentru cineva serios interesat de filmare, dar şi pentru amatori, deoarece calitatea video este una foarte bună.
Senzorul Exmor CMOS de 12 megapixeli permite captura video 4K fără crop, pixel binning (combinarea mai multor pixeli de pe senzor pentru a obţine un singur pixel în imagine) sau interpolare de linii (“line skipping”). Totuşi pentru inregistrarea video 4K (3840 x 2160 şi aspect 16:9) este necesar un modul extern care va prelua semnalul video 4:2:2, 8bit, 30p/24p prin intermediul ieşirii HDMI.
Chiar şi fără modul extern pentru captura video 4K, Sony A7S vine cu multe funcţii interesante pentru cei care doresc să filmeze la un nivel avansat.
Ca şi codecuri, în plus de formatul “standard” AVCHD (28Mbps), poate fi folosit formatul semi-profesional XAVC S (50 Megabits/second). De fapt este posibil să folosiţi în acelaşi timp formatul XAVC S şi MP4 (1,280 x 720/30p), activând din meniu Dual Video REC.
Trebuie menţionat că pentru a utiliza formatul XAVC S aveţi nevoie de carduri de memorie SDXC de 64GB. Eu am formatat un card SDHC de 16GB în exFAT file-system, dar mirrorless-ul tot nu l-a recunoscut şi nu mi-a permis să folosesc XAVC S. Dacă aş fi avut un card de 32GB aş fi testat din nou acest “truc” cu formatarea exFAT. Oricum, cred eu că, merită să investiţi într-un card de SDXC 64GB pentru a folosi codecul XAVC S, deoarece oferă o mai bună calitate video, iar dacă învăţaţi şi editare video, codecul respectiv vă oferă ceva mai multă flexibilitate in prelucrarea materialului video.
Sony A7S oferă şi modurile de captură Full HD şi HD (60p, 60i, 30p, 24p). De asemenea puteţi utiliza modul crop APS-C, numit de Sony “Super 35mm-equivalent”, care vă permite şi înregistrarea cu până la 120 de cadre pe secundă, pentru efectul slow-motion.
La mirrorlessul A7S este prezentă şi opţiunea S-Log2, împrumutată de pe camerele video profesionale Sony, care măreşte considerabil latitudinea de expunere (dynamic range) la maxim 1300%, astfel încât imaginile filmate vor avea un aspect similar peliculelor de calitate, cu detalii clare atât în zonele puternic luminate, cat şi în umbre.
Sony A7S XAVC S S-Log:
Acel S-Log2 este prezent, în mod implicit, în profilul 7. În total sunt 7 Picture Profiles (PP)/preseturi şi a nu se confunda cu Picture Effects sau Creative Styles prezentate anterior. Nu am intrat prea “adânc” în cele 7 preseturi; am folosit PP7 aşa cum era el setat; rezultatul brut poate fi văzut mai jos.
Important de ştiut că la S-Log2, ISO minim este 3200; aşadar dacă doriţi să-l folosiţi când este lumină puternică trebuie să gasiţi soluţii pentru a regla corespunzător expunerea.
În plus de cele 7 Picture Profiles, unde întâlniţi termeni precum Cine1 pina la Cine4, ITU709, mai gasiti şi setări precum Knee, Mode, Auto Set, Color Mode, Color Phase, Color Depth şi Detail.
Despre S-Log2 dar şi alte aspecte puteţi citi în acest articol scris de Alister Chapman, videograf profesionist, posesor al atestatului Sony Independent Certified Expert.
Alt instrument util videografilor este markerul vizual afişat pe ecranul LCD, care poate fi setat pentru diferite aspecte (4:3, 13:9, 2.35:1, etc), dacă este nevoie puteţi folosi şi Safety Zone şi/sau Guideframe.
ISO 8000 până la 40.000
ISO 102.400
Sony A7S are încoporat un microfon stereo (care poate fi reglat manual), dar are jack 3,5mm pentru microfon extern şi chiar şi un jack pentru căşti. În plus, cum am menţionat deja, acest mirrorless are patină de bliţ cu Multi-Interface Shoe, care ajută la obţinerea semnalului audio XLR cu adaptorul XLR-K1M.
Chiar dacă veţi filma cu Sony A7S la nivel de amator, calitatea video este una foarte bună, dar, aşa cum spuneam anterior, în cazul în care chiar sunteţi interesaţi de filmare, Sony A7S vă oferă multe funcţii şi posibilităţi de personalizare a lor.
Oricum, parere mea, un videograf “complet”, adică o persoană care cunoaşte atât “tainele” programelor de editare video, dar mai ales pe cele dedicate colorizării (Color Grading; de exemplu DaVinci Resolve Lite), va obţine rezultate foarte bune cu acest mirrorless.
Autonomie acumulator
Conform standardului CIPA, acumulatorul Sony NP-FW50 asigură o autonomie de 380 de poze când este folosit ecranul LCD sau 320 de imagini dacă este folosit vizorul electronic. În timpul testului am obţinut o medie de 766 poze, sau 570 poze şi aproximativ 5 minute filmare.
Dacă doriţi o autonomie extinsă puteţi cumpăra gripul Sony VGC1EM , care foloseşte doi acumulatori şi are butonul Declanşator, Rotiţa frontala şi posterioara, AF/FE lock şi butonul pornit/oprit.
Acumulatorul Li-ion NP-FW50 poate fi încărcat cu încărcătorul BC-TRW, sau dacă sunteţi pe teren puteţi să-l încărcaţi de la un laptop cu ajutorul cablului USB livrat împreună cu aparatul foto. Durata de încărcare a unui acumulator complet descărcat a fost de 3 ore, cu încărcătorul BC-TRW.
Câteva cuvinte despre obiectivul Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS.
Sony A7S foloseşte montura E, dar pentru că senzorul este unul mare, dacă veţi folosi un obiectiv dedicat special monturii E veţi obţine diverse efecte de vignetare (mai pot fi reduse la post procesare) sau puteţi să folosiţi opţiunea APS-C, dar care reduce rezoluţia imaginii până la 5 megapixeli. Aşadar cel mai bine este să folosiţi obiectivele Sony FE (acest FE ar putea fi tradus ca “full-frame cu montură E”). Ştiu, este un pic cam complicat cu monturile la Sony, parcă sunt vreo 4 la număr (!), dar cu puţintică atenţie găsim obiectivele potrivite 🙂 .
Un astfel de obiectiv este Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS.
SEL 28-70mm f/3.5-5.6 OSS este obiectiv de “kit”, care oferă un zoom 2.5x şi cu toate că la prima vedere nu ai zice că este cine ştie ce, fiind construit la exterior aproape în întregime din plastic, dar cu montură metalică, imediat ce îl ataşezi lui A7S părerea se schimbă: extrem de bine construit, robust şi cu control ferm asupra inelelor de focalizare şi zoom, cu o focală practică ca all-around şi performanţe optice bune pentru un obiectiv de kit.
În parcul Circului:
Designul este simplu, fără butoane pentru activarea sistemului de stabilizare SteadyShot (OSS) sau pentru focalizare manuală; pentru respectivele trebuie să accesaţi Meniul aparatului foto.
1/10 f/9 iso 800 OSS pornit
1/10 f/9 iso 800 OSS oprit
Tot din Meniu (în funcţie de aparatul foto) puteţi activa corecţiile auto pentru aberaţiile cromatice şi vignetare.
Pe mine nu m-a deranjat vignetarea produsă de acest SEL2870. Distorsiunile sunt şi ele prezente, iar dacă vi se par deranjate le puteţi corecta cu diverse programe de editare foto.
Pentru construcţia lui s-a folosit materiale de calitate (plastic şi montură metalică) şi însuşi construcţia este la standarde înalte. Materialele folosite duc la o greutate redusă, mai precis 295g.
Sony afirmă că acest FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS are şi protecţie la intemperii (picături de apă, praf, ninsoare uşoară).
Modul Crop:
Zoom digital (clear image zoom):
Elementele asferice ale obiectivului mai reduc distorsiunile, în timp ce elementele din sticlă ED (cu dispersie foarte redusă) asigură un nivel superior de contrast, rezoluţie şi fidelitate a culorilor. Montat pe un aparat foto cu senzor APS-C acoperă o distanţă de 42-105mm (echivalent 35mm).
Diametrul filtrului este de 55mm, iar elementul frontal nu se roteşte, astfel pot fi folosite filtre de polarizare circulară.
Zoomul nu este intern, obiectivul lungindu-se, dar nu cu mult (între 8 şi 3 mm), iar lungimea obiectivului este de 83 mm.
Distanţa minimă de focalizare variază şi ea între 30 şi 45 cm, iar raportul de mărire este de 0.19x.
Acel efect numit Bokeh este relativ plăcut pentru un zoom de kit.
Diafragma minimă este 36, la 70mm şi 22 la 28mm. Obiectivul SEL2870 se livrează cu parasolar.
Este foarte util dacă vreţi să filmaţi din mână pentru că are un stabilizator optic (OSS) foarte bun, plus ca este silenţios; la fel de silenţios este şi sistemul de focalizare. La focalizarea manuală trebuie un pic de exerciţiu, deoarece inelul de focalizare se foloseşte de sistemul “drive-by-wire”, care nu are o limită la focus infinit sau minim şi mi-a lăsat impresia că răspunde diferit în funcţie de viteza cu care este rotit.
Aşadar pot spune că Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS este un obiectiv de kit foarte bun în utilizarea de zi cu zi; uşor, silentios, destul de rapid şi cu un sistem de stabilizare (SteadyShot) foarte util.
Mai multe poze realizate cu mirrorless-ul A7S pot fi văzute la Galeria Foto. Respectivele poze nu sunt prelucrate, la unele am mai făcut crop şi pe toate le-am micşorat la 2000 pixeli pe latura mare cu FastStone Photo Resizer (Quality 95%).
Concluzie
Dacă fotografiatul în lumină scăzută sau în condiţii de lumină mai dificile ocupă un loc important în stilul dvs. de fotografiere, Sony A7S trebuie luat în calcul. Senzorul full-frame de 12 megapixeli coordonat de un procesor de imagine performant oferă un interval ISO impresionant, o gamă dinamică de până la 15 stopuri şi autofocus până la -4 EV, caracteristici care, pentru fotografia de zi cu zi, sunt mai mult decât suficiente. Pozele realizate la ISO 25.600 – 51.200 pot fi folosite în mediul electronic sau printate la dimensiuni mici. Începând cu 102.400 zgomotul de imagine este foarte puternic, iar pentru fotografie nu mi se pare chiar util, decât în acele situaţii când trebuie “cu orice preţ” să obţineţi poza. În schimb la partea de video valorile ISO mari nu par a deranja atât de mult; dar cum am menţionat deja, pe parte de video eu sunt amator, aşa că nu am testat în profunzime acest aspect a lui A7S, dar cineva cu experienţă pe video şi cu temeinice cunoştinţe de editare video şi/sau colorizare cred că poate obţine rezultate foarte bune cu acest mirrorless, chiar şi în condiţii de lumină foarte dificile. Pe scurt codec XAVC S, Picture Profile, SLog2, semnal video necomprimat 8-bit, 4:2:2 la rezoluţie 4K (Ultra HD 3840 x 2160) prin ieşirea HDMI către recorder extern, jack pentru cască şi microfon extern; în concluzie, ca să zic aşa: să aveţi voi de filmat, că Sony A7S vă ajută!
Revenind la parte de fotografie, căci Sony A7S chiar dacă are funcţii video avansate (chiar prea avansate pentru unii!) este totuşi un aparat de fotografiat, calitatea pozelor este una foarte bună.
Menţionez şi alte păreri personale: în primul rând Sony A7S nu cred că este un aparat foto pentru amatori (ei au la dispoziţie gama A5000 – A6000) şi în al doilea rând pentru fotografia de acţiune Sony A7S nu mi se pare chiar cea mai potrivită alegere; autofocusul cu detecţie de contrat şi 25 de puncte de focalizare nu reuşeşte întotdeauna să facă faţă condiţiilor întâlnite în fotografia de acţiune, iar fotografierea în rafală cu autofocus între cadre este prea lentă pentru respectivul tip de fotografie.
Pentru celelalte situaţii Sony A7S se descurcă de la bine spre excelent; cu toate că uneori trebuie ţinut cont şi de pornirea lui mai lentă; uneori şi ieşirea din stand-by este ceva mai lentă decât la alte aparate foto testate.
Alt avantaj al lui A7S este şi posibilitatea de a fotografia silenţios; acel Silent Shutter, chiar dacă nu este disponibil în toate modurile, o să fie pe placul multora. Dacă este nevoie de mai mult zoom şi nu aveţi la îndemână un obiectiv zoom corespunzător, puteţi încerca combinaţia Mod APS-C size şi zoom digital (ClearImage Zoom); combinaţie care dă rezultate destul de bune (doar să ţineţi cont de faptul că în modul APS-C rezoluţia scade de la 12 megapixeli la aprox. 5).
Şi ca tot am menţionat rezoulţia – în majoritatea cazurilor 12 megapixeli sunt suficienţi. În plus 12 megapixeli nu ocupă prea mult loc pe cardul de memorie/hard disk, comparativ cu rezoluţiile de 36 – 50 megapixeli, iar la prelucrarea pozelor nici procesorul calculatorului/laptopului nu “munceşte” la fel de mult ca în cazul imaginilor de 36 – 50 megapixeli.
Preţ
La data publicării acestui review, Sony A7S body costa 10.699 lei. Pentru preţ actualizat şi promoţii puteti verificaţi aici sau aici. Dacă sunteţi client Gold la F64 puteţi chiar să-l închiriaţi (despre procesul de închiriere am scris în acest post ).
Ce mi-a plăcut mie la Sony A7S:
+ calitate bună a imaginii, atât foto cât şi video; în plus la valori ISO mari (12.800 – 51.200) imaginile pot fi folosite în mediul electronic sau printuri de mici dimensiuni
+ gamă dinamică foarte bună
+ prezenţa codecului XAVC S Full HD
+ numeroase funcţii avansate pentru filmări (SLog2, Picture Profiles, etc)
+ vizor electronic de calitate
+ ergonomie bună şi multe butoane cutomizabile
+ modul Panoramic şi Auto HDR
+ modul Silent Shooting
+ semnal necomprimat 8-bit 4:2:2, rezoluţie 4K (Ultra HD 3840 x 2160) via HDMI recorder extern
Ce nu mi-a plăcut mie la Sony A7S:
– pentru codecul XAVC S trebuie cumpărat un card SDXC (există chiar un model de 512GB !)
– este destul de zgomotos, dacă nu este folosit modul Silent Shooting
– vizorul electonic, deşi este de caliate, are un mic lag
– cam lent la pornire şi la ieşirea din stand-by
– autofocusul nu prea se descurcă la fotografia de acţiune
– fotografierea în rafală cu autofocus este totuşi cam lentă
– ar fi fost util să fie dotat cu două sloturi pentru carduri de memorie
– dacă tot trebuie folosit un recorder extern, poate era mai utilă o rezoluţie Cinema 4K (4096 x 2160)
- Setarea expunerii pentru fotografii de toamna interesante - 10 October , 2024
- Filme de Halloween recomandate fotografilor: o selectie captivanta pentru pasionatii de imagine - 8 October , 2024
- ProGrade anunta primele sale SSD-uri externe – pina la 8 TB de stocare si USB 4.0 - 7 October , 2024
6 thoughts on “Test cu Sony A7S si obiectivul SEL 28-70mm f/3.5-5.6 OSS”